Bloqueig Vertebral
Aquesta expressió normalment utilitzada pels osteòpates de forma col·loquial, es refereix en realitat a un terme més tècnic conegut com disfunció somàtica o (antigament) lesió osteopàtica. Entenem per disfunció somàtica una pèrdua parcial de la mobilitat d’una vèrtebra, amb les repercussions que això comporta, canvis en la postura normal, afectació del to muscular, afectacions de la sensibilitat, alteracions de la circulació local, inflamació i dolor. Aquesta disfunció somàtica l’anomenem primària si és ella mateixa la causa del problema o dolor, o secundària si ha estat causada per alguna altre lesió prèvia. Les disfuncions somàtiques secundàries també les anomenem compensacions.
Ciàtica
És un dolor irradiat per la part posterior de la cuixa i la cama, que normalment afecta de manera unilateral (una sola extremitat) provocat per la irritació del Nervi Ciàtic o d’alguna de les arrels nervioses espinals que el formen. La irritació del teixit nerviós acostuma a estar produïda per una compressió del nervi en algun punt del seu recorregut anatòmic, ja sigui a la sortida de la columna vertebral (normalment per alguna discopatia o per un bloqueig vertebral) o en travessar alguna estructura múscul-esquelètica (múscul piriforme,...). La ciàtica en si mateixa no és un diagnòstic osteopàtic, ja que intentarem esbrinar quina és la causa d’aquest dolor en cada cas. El pronòstic és molt variable en funció del punt on estigui compromès el nervi i de l’estat de salut múscul-esquelètic del pacient. El fet de tenir dolor ciàtic no sempre és indicatiu de tenir una hèrnia discal.
Contractura Muscular
Una contractura muscular es un augment mantingut i involuntari del tó muscular en repós (espasme muscular). Pot ser deguda a diferents causes, primàries o secundàries. Les contractures primàries són afectacions locals dels músculs, ja sigui per fatiga, esforços musculars sobtats o exposició a temperatures ambientals baixes (aire condicionat...). Les contractures musculars secundàries poden aparèixer com a reacció o resposta a males postures articulars, reflexes medul·lars d’origen múscul-esquelètic o d’origen visceral o a reaccions psico-somàtiques (estrès, ansietat...). Les contractures es manifesten en forma de múscul dolorós i endurit que ha perdut part de la seva extensibilitat i pot limitar el moviment de les articulacions on actua normalment.
Discopatia Vertebral
Ens referim a lesions pròpies del disc intervertebral. Les més habituals son les protusions discals i les hèrnies discals. Una protusió discal és un abombament del disc intervertebral però sense ruptura de les fibres de col·lagen que el formen. Per altra banda, una hèrnia discal és una lesió en la que hi ha ruptura de les fibra de col·lagen del disc i part del contingut gelatinós del mateix ha extravasat fora del disc. Ambdues lesions poden cursar amb dolor i inflamació local i, a més a més, poden comprometre estructures anatòmiques properes (normalment arrels nervioses espinals) provocant simptomatologia a distància, com pot ser formigueig, dolor o pèrdua de força a una cama (si la discopatia és lumbar) o a un braç (si la discopatia és cervical). Quan hi ha sospita de discopatia vertebral normalment és necessari fer un diagnòstic mèdic amb el suport de proves complementàries (TAC, RMN...).
Mal de cap
Existeix una classificació molt extensa dels diferents tipus de mal de cap o cefalees. Les que amb més freqüència ens trobem a la consulta d’osteopatia són:
  • Migranya: La migranya és un tipus de mal de cap, que normalment afecta a la meitat de la volta cranial i pot cursar amb alteracions visuals (aura) i auditives (acufens o tinnitus). Pot estar relacionada amb tensions o rigidesa de la zona cervical, mitjançant l’estimulació perifèrica del Nucli Cervical del Nervi Trigemin.
  • Cefalea tensional: És un tipus de mal de cap que acostuma a aparèixer en moments de tensió emocional. Normalment es relaciona amb tensió, rigidesa o dolor a la regió cervical o nucal i/o bruxisme (dents estretes). Pot estar relacionada amb tensions o rigidesa de la zona cervical, mitjançant l’estimulació perifèrica del Nucli Cervical del Nervi Trigemin.

Contacta'm